Min tid som student på LTU


Välkommen till min blogg!

Jag studerar till Högskoleingejör inom data/elektronik på Luleå tekniska universitet.

Min förhoppning är att kunna förbättra mitt studieresultat med hjälp av denna blogg och er som läser mina inlägg. Jag hoppas därför på att ni kommenterar mina inlägg, speciellt om ni är studenter själva!

lördag 10 maj 2014

Scriptspråk uppgift 4

Uppgift 4 kombinerar Javascript, PHP samt MYSQL (databas). Uppgiften går ut på att skapa webbtjänsten MINILIBRIS. Användare skall kunna registrera sig som medlem direkt från webbplatsen och kan då sedan beställa böcker on-line. För varje medlem registreras dennes unika användarnamn, namn, efternamn, adress och telefonnummer. Anger man ett användarnamn som redan är upptagen, uppmanas man att välja ett annat. Medlemmar loggar in med sitt användarnamn och kommer då till beställningssidan.

För att lösa uppgiften skrev jag kod som hanterar olika bitar av webbtjänsten.

Första delen var att hantera registreringen av nya medlemmar och för detta skrev jag kod som hanterar anslutningen till databasen via MYSQL.

Därefter skrev jag koden som kontrollerar om användaren existerar i databasen vid försök till inloggning. Här använder jag mig av "Cookies" samt "Session". Kakor är små filer som lagrar information om en specifik användare. En session används vid inloggning där en session skapas för varje användare och är oberoende från varandra. När användaren loggar ut stängs sessionen ner utan att andra användare påverkas.

Sedan kommer koden som hanterar sökning efter böcker i databasen. Sökningen sker genom "Queries" till databasen via MYSQL. En viktig punkt med använding av MYSQL via PHP är att se till att internetanslutningen är säker för att undvika SQL-injektion (SQL-attack) från hackare.

Sist skrev jag koden som hanterar beställning av böcker. Slutligen skrev jag även "index" sidan, alltså den webbsida som användaren ser när denne använder sig av webbtjänsten

Den här uppgiften har varit mycket lärorik och rolig. Jag har fått lära mig hur man använder PHP språket för att kunna ansluta till en databas och både kunna lagra och hämta data.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar