Min tid som student på LTU


Välkommen till min blogg!

Jag studerar till Högskoleingejör inom data/elektronik på Luleå tekniska universitet.

Min förhoppning är att kunna förbättra mitt studieresultat med hjälp av denna blogg och er som läser mina inlägg. Jag hoppas därför på att ni kommenterar mina inlägg, speciellt om ni är studenter själva!

lördag 10 maj 2014

Scriptspråk uppgift 3

Uppgift 3 går ut på att skriva en PHP-fil som definierar följande:

1. En funktion green($s) som gör att $s skrivs i grön färg alltså om funktionen skulle användas tex. green("Detta skrivs i grön färg") skall jag få utskriften "Detta skrivs ut i grön färg" i grön färg :).

2. En funktion write_array($arr) som tar emot arrayen $arr som parameter och visar alla array-element i en tabell.

Nu har jag gått igenom fler anteckningar och föreläsningar och är rätt så insatt i PHP språket. Jag har två deluppgifter att lösa och eftersom jag sedan tidigare har studerat språket C++ är jag van vid funktioner och arrayer. Nu är det bara att implementerar samma grundprincip i PHP språket vilket visade sig inte vara så svårt.

För att lösa uppgiften skrev jag följande kod.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Labb3 - Uppg1A</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<?php
function green($texttoprint){
echo "<font color='green'>$texttoprint:<br><br></font>";
}

function write_array($arr){
$arraylength = count($arr);
$n=0;

echo
"<table border='1' width='200'>
<tr>
<th>Key</th>
<th>Element</th>
</tr>";

for($i=0;$i<$arraylength;$i++){
echo "<tr>
<td>$n</td>
<td>$arr[$i]</td>
</tr>";
$n++;
}

echo "</table>";
}

function my_max($arr){
echo "<br>Max value is " . max($arr) . ".";
}
?>
</BODY>
</HTML>

Vill du prova? Kopiera koden ovan och klistra in det i ett nytt textdokument och spara filen med filändelsen ".PHP".

Deluppgift 1 var inte så svår, använde mig av tidigare kunskap i uppgift 2.

Deluppgift 2 var däremot lite svårare eftersom jag inte hade skrivit ut en array som en tabell. Jag fick lära mig tabellen börjar med <table> och slutar med </table>. Sedan börjar varje rad i tabellen med <tr> och slutar då med </tr>. Innuti varje rad kan man sedan ange önskat antal kolumner via <td> och </td>. Nyttig kunskap:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar