Min tid som student på LTU


Välkommen till min blogg!

Jag studerar till Högskoleingejör inom data/elektronik på Luleå tekniska universitet.

Min förhoppning är att kunna förbättra mitt studieresultat med hjälp av denna blogg och er som läser mina inlägg. Jag hoppas därför på att ni kommenterar mina inlägg, speciellt om ni är studenter själva!

lördag 10 maj 2014

Scriptspråk uppgift 2

Uppgift 2 gick ut på att skapa en PHP (Hypertext Preprocessor file) fil som skriver ut "Hello world" 10 gånger, varje gång i en ny rad där varannan rad ska ha texten utskriven i blå färg.

PHP är ett nytt språk för mig och det är väldigt intressant. PHP är inte likt Javascript eller HTML eftersom scriptet körs på serversidan vilket betyder att sidorna kan laddas fortare och säkrare.

För att lösa uppgiften läste jag först alla föreläsningsanteckningar och skrev följande kod:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Hello World</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<H1>
<?php
for($i=0;$i<5;$i++){
echo "<font color='blue'>HELLO WORLD <br></font>";
echo "<font color='red'>HELLO WORLD <br></font>";
}
?>
</H1>
</BODY>
</HTML>

Vill du prova? Kopiera koden ovan, klistra in det i ett nytt textdokument och spara sedan dokumentet med filändelsen ".php".

Koden är ganska kort och enkel. Till min förvåning var det inte så svårt att skriva i PHP-språket. Det räcker nämligen att börja med "<?php" och avsluta med "?>". Dessa är markörer för start av PHP respektive slut för PHP och skrivs innanför BODY sektionen i HTML scriptet. Lite krånligt eller?

Vi får se vad nästa uppgift kommer att innehålla, hoppas att jag kan börja skriva lite mer avancerat snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar