Min tid som student på LTU


Välkommen till min blogg!

Jag studerar till Högskoleingejör inom data/elektronik på Luleå tekniska universitet.

Min förhoppning är att kunna förbättra mitt studieresultat med hjälp av denna blogg och er som läser mina inlägg. Jag hoppas därför på att ni kommenterar mina inlägg, speciellt om ni är studenter själva!

lördag 10 maj 2014

Scriptspråk uppgift 1

Uppgift 1 gåt ut på att skapa ett HTML-dokument som innehåller ett formulär med tre textrutor (type = text) och en Räkna-knapp (type = button).

Till detta ska jag även skriva en JavaScript-funktion "Power(X,N)" som skall räkna ut "X upphöjt till N", alltså användaren skall kunna mata in "talet X" i textruta 1 och "talet N" i textruta 2. När man klickar på knappen skall resultatet av funktionen "Power(X, N)" visas i ruta 3.

Uppgiften var väldigt enkel eftersom jag sedan tidigare har lite erfarenhet av HTML kodning. För att lösa uppgiften skrev jag följande kod:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Uppgift1</TITLE>

<script language="javascript" type="text/javascript">

function Power(X,N){
<!--
return document.form1.result.value=Math.pow(X,N)
-->
}
function printResult(){
<!--
var x = parseInt(document.form1.X.value)
var n = parseInt(document.form1.N.value)
if(x > 0 && n > 0)
Power(x,n)
else
alert("Kontrollera inmatningsfälten!")
-->
}
</script>
<noscript>
"Din webbläsare kan inte visa javascript"
</noscript>
</HEAD>
<BODY>
<form name="form1" action="" method="get">
Ange X här: <input type="text" name="X"><BR></BR>
Ange N här: <input type="text" name="N"><BR></BR>
Ditt resultat: <input type="text" name="result"><BR></BR>
<input type="button" name="berakna" value="Beräkna" onClick=printResult()>
</form>
</BODY>
</HTML>

Vill du prova? Kopiera koden ovan, öppna upp ett nytt textdokument och spara filen i HMTL format genom att ange .html som filändelse när du sparar filen.

I denna uppgiften lärde jag mig att skriva javascript kod, vilket jag inte hade gjort tidigare. Det visade sig dock att javascript kodning inte var speciellt svårt när man väl har lärt sig formatet.

Jag hoppas att uppgift 2 är lite svårare och att jag kan lära mig något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar